Alkukesään kuuluu monta juhlaa ja silloin laitetaan pöytä koreaksi. Herkuista Keventäjien ravitsemusterapeutti Anette Palssa antaa vinkkejä, joiden avulla onnistut pitämään painonhallintatavoitteistasi kiinni myös juhlissa.
Nykysuositusten mukaan jokaisen olisi hyvä lisätä kasvisten käyttöä. Kasvikset sisältävät runsaasti vettä, joten niissä on niukasti kaloreita, mutta sitä enemmän monenlaisia terveyttä edistäviä aineita, joita ei pilleripurkeista saa.
Työntekijän terveydellä ja hyvinvoinnilla on merkittävä vaikutus työssä jaksamiseen. Keventäjät tarjoaa nyt apua myös yrityksille kamppailussa ylipainoa vastaan.
Uudet pohjoismaiset ravitsemussuositukset julkaistaan vielä tämän vuoden aikana ja suomalaiset ensi vuonna. Millaisia muutoksia Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori ja Keventäjien asiantuntija Mikael Fogelholm lupaa uusiin virallisiin ravitsemussuosituksiin?
Ylipainoisuus on pitkään yhdistetty sydän- ja verisuonitauteihin, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan liikakilojen vaikutus saattaa olla ajateltua suurempi. Lisäksi vaikutus näyttäisi olevan muista riskitekijöistä riippumaton.
Vyötärölle kertyvä rasva on huomattava terveysriski iäkkäille ja voi lyhentää elinikää, vaikka he eivät muuten olisi ylipainoisia, hollantilaistutkijat raportoivat. Myös alipainoisuus ennustaa varhaisempaa kuolemaa.
Seuraava Keventäjät Huomenta Suomi -lähetys tiistaina 24.4. klo 6.40. Vieraana Keventäjien asiantuntija Krista Niiniharju Lähetys nähtävissä jälkeenpäin Katsomossa.
Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteistyön tavoitteena on tehdä tunnetuksi Pieni päätös päivässä –verkkosivustoa asiantuntevana terveystiedon ja tuen lähteenä. Keventäjät-palvelu täydentää terveyden ja hyvinvoinnin työkalujaan tarjoamalla Sydänmerkki-aterioiden reseptejä terveellisen ruokavalion koostamisessa.