Näin helposti voisit pienentää sydänkohtaus- ja syöpäriskiäsi
Cambridgen yliopiston tutkijat laskivat, että jos miehet vähentäisivät päivittäistä lihansyöntiään 93 grammasta 53 grammaan, suolistosyöpien ja diabetestapausten määrä vähenisi 12 prosentilla ja sepelvaltimotautien määrä 10 prosentilla.
Naisilla kulutetun lihan määrä on jo muutenkin pienempi, joten myös lihan vähentämisen vaikutukset olivat maltillisempia. Tutkijoiden arvion mukaan naisten suolistosyöpäriski putoaisi noin kahdeksalla prosentilla, diabetestapaukset 7,5 prosentilla ja sydäntautitapaukset kuudella prosentilla, jos he söisivät päivittäin 30 grammaa lihaa nykyisen 54 gramman sijasta.
Punaisen ja prosessoidun lihan uskotaan aiheuttavan sydäntauteja sen sisältämän rasvan takia. Lihan rasva sisältää runsaasti kaloreita, ja sen liiallinen syöminen saattaa aiheuttaa kakkostyypin diabetesta. Sen sijaan runsaan punaisen ja prosessoidun lihan syömisen sekä suolistosyövän yhteyttä ei vielä täysin ymmärretä.
Asiantuntijat huomauttavat myös, että vähärasvainen punainen liha on myös tärkeä proteiinin lähde, kunhan sitä nauttii maltillisesti.
Lähde: The Telegraph
Keventäjien ruokapäiväkirjan avulla seuraat helposti päivittäisen ruokasi määrää ja laatua. Liity nyt Keventäjiin!
Tykkää Keventäjistä Facebookissa!
- Twiittaa
-
Liity Keventäjiin!
- Vain muutama minuutti päivässä riittää.
- Helpot työkalut.
- Parhaat asiantuntijat apunasi.
- Tuhansia reseptejä.
- Edullinen, vain 0,22 € päivässä.
- 3 kk 39€
- 6 kk 59€
- 12 kk 79€

