Tämä laihduttajan superruoka pidentää myös elinikää

Kuva: Shutterstock

Ruoasta saatavat kuidut on toistuvasti osoitettu terveellisiksi ja liitetty monien kroonisten sairauksien ehkäisyyn. Nyt julkaistu eurooppalaistutkimus vahvistaa näitä havaintoja entisestään ja osoittaa runsaan kuidun saannin mahdollisesti lisäävän elinvuosia.

Yli 400 000 aikuisen eurooppalaisen aineistoon perustuvassa tutkimuksessa riski kuolla kolmentoista vuoden seurannan aikana oli selvästi pienempi, jos henkilö sai ruoastaan paljon kuituja kuin jos niiden saanti oli vähäistä. Varsinkin viljojen ja kasvisten kuidut olivat tässä suhteessa hyödyksi.

Runsas kuidun saanti liittyi etenkin verenkiertoelinten sairauksista sekä tulehduksellisista ja ruoansulatus- ja hengityselinten sairauksista ja tupakointiin liittyvistä syövistä johtuvien kuolemien vähentymiseen tai lykkääntymiseen.

Paljon kuituja ruoastaan saavat syövät runsaasti kasviksia ja hedelmiä, joten osa kuituun liitetyistä hyödyistä todennäköisesti johtuu yleisemminkin terveellisestä ruokavaliosta ja elintavoista. Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

Julkaistu 7.6.2012. Copyright Duodecim 2012. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleenjulkaisu ja edelleen leivttäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Lue myös: Tämä yllättävä tekijä saattaa säästää sydänvaivoilta

Keventäjät nyt myös Facebookissa! Tykkää meistä täällä.